© G.F.

Op en top Europees

De Ford EcoSport, die wat verloren ging in de golf van nieuwe kleine SUV’s, loopt na een make-over weer helemaal in de kijker. En nog mooier: hij heeft die kans aangegrepen om zijn grootste mankementen bij te sturen!

De eerste exemplaren van de EcoSport kwamen recht uit India en beantwoordden niet echt aan de verwachtingen van de Europese klanten, de meest kritische automobilisten ter wereld. Hun commentaar is niet in dovemansoren gevallen en Ford is ermee aan de slag gegaan om een en ander recht te zetten. Zo gebeurt de productie van de voor ons bestemde EcoSport-modellen (vanaf 18.500 euro) voortaan in Europa, en daar horen bijna 2.300 nieuwe onderdelen bij!

Trapje hoger

Allereerst valt de verjongde vormgeving op, met alle trekjes die eigen zijn aan het nieuwe Ford-design: lampen, radiator, bumpers, alles kreeg een beurt. Het resultaat: een meer viriele, stoere EcoSport. Dat geldt nog meer voor de nieuwe ST-Line-afwerking, die met exclusieve bumpers, een bredere wielbasis en 18 inch velgen opvallend dynamisch oogt. En ze is voortaan ook verkrijgbaar in heel trendy tweekleurenlak.

Maar dat zijn niet de enige leuke verrassingen. Open het portier en je ontdekt een gloednieuw interieur dat sterk aan de meest recente Fiesta doet denken. Alles oogt dus veel eigentijdser, vooral dankzij het aanraakscherm dat als een tablet boven de centrale console is gemonteerd en een multimediasysteem van de nieuwste generatie aanstuurt. De kwaliteit moet niet langer onderdoen voor de concurrentie: de EcoSport heeft zelfs schuimbekleding en leer op het stuur.

Deze compacte SUV biedt bovendien ruimte in overvloed, en de verplaatsbare koffervloer vergroot die modulariteit nog. Jammer dat de kofferruimte van 356 l enkel toegankelijk is via een deur die naar opzij opent.

Comfort boven sport

Ook het motoraanbod is grondig vernieuwd. De kleine 1.0 Ecoboost belooft een bestseller te worden en is er in drie vermogensniveaus: 100, 125 en 140 pk. De driecilinder ontgoochelt niet en trekt zelfs bij de laagste toerentallen fluks op. Wij vonden de 125 pk met 170 Nm koppel bij 1.400 t/m de evenwichtigste van het trio. Hij doet zijn voordeel met een manuele versnellingsbak met zes goed verdeelde ver houdingen en past prima bij het gedrag van de EcoSport: correct en precies, maar meer op het comfort gericht dan de naam doet vermoeden. De neiging tot overhellen en de grote bodemspeling zetten aan tot voorzichtig rijden. Deze versie is er ook met een zestrapsautomaat, die eveneens comfort boven vinnigheid verkiest. Voor vierwielaandrijving is het wachten op de komst van de diesel 1.5 TDCi van 125 pk (als aanvulling op de al bestaande TDCi 100), de enige motor die met een integrale transmissie wordt geleverd.

De EcoSport 2018 oogt stoerder en virieler. Het interieur spiegelt zich aan de Fiesta.
De EcoSport 2018 oogt stoerder en virieler. Het interieur spiegelt zich aan de Fiesta.© G.F.
Op en top Europees
© G.F.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content